Skolekoding.no > Tekst-koding > p5.js > NOC trinn for trinn
Forslag til løsning av oppgave 6
- let ax, ay, bx, by; // Egne variabler for linjenes endepunkter
- let angleA, angleB;
- let speedA, speedB;
- function setup() {
- createCanvas(400, 400);
- noFill();
- angleA = 0.0;
- angleB = 0.0;
- speedA = 0.05;
- speedB = 0.07;
- }
- function draw() {
- background(220);
- strokeWeight(1);
- circle(100, 100, 100);
- circle(300, 300, 100);
- ax = 100 + cos(angleA) * 50;
- ay = 100 + sin(angleA) * 50;
- bx = 300 + cos(angleB) * 50;
- by = 300 + sin(angleB) * 50;
- line(ax, ay, width, ay); // Vannrett linje
- line(bx, by, bx, 0); // Loddrett linje
- strokeWeight(4);
- point(ax, ay);
- point(bx, by);
- angleA = angleA + speedA;
- angleB = angleB + speedB;
- }
Oppgave 7
A) Tegn et punkt der linjene møtes
B) La linjene slutte i dette punktet
skolekoding.no
Stein Olav Kivle