Trinn 7

Skolekoding.no > Tekst-koding > p5.js > NOC trinn for trinn


Forslag til løsning av oppgave 6

  • let ax, ay, bx, by; // Egne variabler for linjenes endepunkter
  • let angleA, angleB;
  • let speedA, speedB;
  • function setup() {
    • createCanvas(400, 400);
    • noFill();
    • angleA = 0.0;
    • angleB = 0.0;
    • speedA = 0.05;
    • speedB = 0.07;
  • }
  • function draw() {
    • background(220);
    • strokeWeight(1);
    • circle(100, 100, 100);
    • circle(300, 300, 100);
    • ax = 100 + cos(angleA) * 50;
    • ay = 100 + sin(angleA) * 50;
    • bx = 300 + cos(angleB) * 50;
    • by = 300 + sin(angleB) * 50;
    • line(ax, ay, width, ay); // Vannrett linje
    • line(bx, by, bx, 0); // Loddrett linje
    • strokeWeight(4);
    • point(ax, ay);
    • point(bx, by);
    • angleA = angleA + speedA;
    • angleB = angleB + speedB;
  • }

Oppgave 7

A) Tegn et punkt der linjene møtes
B) La linjene slutte i dette punktet

Klikk her for å få hint

Gå til trinn 8


skolekoding.no
Stein Olav Kivle