Trinn 5

Skolekoding.no > Tekst-koding > p5.js > NOC trinn for trinn


Forslag til løsning av oppgave 4

  • let angle; // vinkelvariabel
  • let speed; // hastighetsvariabel
  • // Begge variablene er deklarert før setup() slik at de kan brukes både i setup() og i draw(). De er globale. Variabler som deklareres inne i en funksjon (f. eks. setup()) er bare gyldige der. De er lokale.
  • function setup() {
    • createCanvas(400, 400);
    • noFill();
    • angle = 0.0;
    • speed = 0.05;
  • }
  • function draw() {
    • background(220);
    • ellipse(100, 100, 100);
    • ellipse(300, 300, 100);
    • // x = 100 + cos(angle) * 50
    • // y = 100 + sin(angle) * 50
    • // Les med om cos og sin her: kurs p5.js punkt 7.2
    • point(100 + cos(angle) * 50, 100 + sin(angle) * 50);
    • // Nedre sirkel
    • point(300 + cos(angle) * 50, 300 + sin(angle) * 50);
    • angle = angle + speed; // Vinkelen øker for hver runde i draw(). Vinkelen øker med verdien av speed.
  • }

Oppgave 5

A) Få punktene til å bevege seg med ulik hastighet

Klikk her for å få hint

Gå til trinn 6


skolekoding.no
Stein Olav Kivle