Skolekoding.no > Tekst-koding > p5.js > NOC trinn for trinn
Forslag til løsning av oppgave 4
- let angle; // vinkelvariabel
- let speed; // hastighetsvariabel
- // Begge variablene er deklarert før setup() slik at de kan brukes både i setup() og i draw(). De er globale. Variabler som deklareres inne i en funksjon (f. eks. setup()) er bare gyldige der. De er lokale.
- function setup() {
- createCanvas(400, 400);
- noFill();
- angle = 0.0;
- speed = 0.05;
- }
- function draw() {
- background(220);
- ellipse(100, 100, 100);
- ellipse(300, 300, 100);
- // x = 100 + cos(angle) * 50
- // y = 100 + sin(angle) * 50
- // Les med om cos og sin her: kurs p5.js punkt 7.2
- point(100 + cos(angle) * 50, 100 + sin(angle) * 50);
- // Nedre sirkel
- point(300 + cos(angle) * 50, 300 + sin(angle) * 50);
- angle = angle + speed; // Vinkelen øker for hver runde i draw(). Vinkelen øker med verdien av speed.
- }
Oppgave 5
A) Få punktene til å bevege seg med ulik hastighet
skolekoding.no
Stein Olav Kivle