Python


Offisiell nettsidePython.org^

Oppgaver og kurs^ – Verket skole
Grunnkurs^ – Aschehoug univers

Python med Mu-editoren: https://codewith.mu/

Obligatorisk med innrykk – alltid ryddig og lettlest kode

I alle programmeringsspråk må kodeblokker avgrenses på et eller annet vis. I mange språk, f. eks. p5.js (JavaScript) og Processing (Java) benyttes krøllparentes: { }. For å gjøre koden lettere å lese er det er det samtidig skikk og bruk (men ikke nødvendig) å benytte linjeskift og innrykk for å markere de samme kodeblokkene. Man benytter altså både spesialtegn (obligatorisk) og linjeskift + innrykk (valgfritt).

Folkene bak Python mener dette er smør på flesk. I Python brukes istedet kolon sammen med obligatorisk linjeskift og innrykk. Dette kan gjøre Python-programmer raskere å skrive og lettere å lese.

I p5.js (JavaScript) m.fl.:
Krøllparenteser + valgfritt innrykk.

I Python:
Kolon + obligatorisk innrykk.



Anaconda.com – Inneholder blant annet Spyder editor.
Aanbefales av forfatterne av boka Koding i Skolen.
Ulempe: Spyder kan virke veldig vitenskapelig for ungdomstrinnet. Mange knapper.
Fordel: Anaconda inneholder både Python, editor og flere andre verktøy.
Kommer også ferdig med pakker for å kunne jobbe med Word, Excel etc. (trenger ikke tenke på PIP og installasjon av pakker fra kommandovindu)
Vær tålmodig under installasjonen. Veiledning^

Mu – editor for nybegynnere
Fordel: Oversiktlig editor
Ulempe: Python må installeres separat. Hvis man skal jobbe med Word, Excel etc. kan det være litt trøblete å få installert og importert tilleggskomponenten PIP (selv om det sies at det er lett…)

Repl.it – netteditor
Python på micro:bit – netteditor for micro:bit
Thonny – editor for nybegynnere
MicroPython – netteditor og nedlastbar edito
Processing.py. – Processing i Python-modus. Mer om Processing her.

Python på andre plattformer – iPad m. fl.

Skjermbilder av editorer


Kurs og oppgaver
Oppgaver og kurs for lærere^ – Verket skole.
Grunnkurs i Python med netteditor^ – Ascheoug univers
Pygame^ – Lag spill med Thonny-editoren. Videoer av Tor Erik Rødland.


Python ble startet i 1989 av Gudio van Rossum. han valgte navnet «Python» fordi han var i et lekent humør da han skulle finne på navn, og fordi han er fan av Monty Python (Wikipedia).

Dette er det greit å ha i minnet når man leser lærebøker om Python. I små programmer for opplæring kan det nemlig forekomme meningsløse variabelnavn som «eggs», bacon» og «spam» etter en en av Monty Pythons sketsjer^.

Pythons integrerte editor heter IDLE^ (Integrated Development and Learning Environment). Kanskje navnet er inspirert av Eric Idle? : ) Andre språk kaller sine integrerte editorer «IDE» (Integrated Development Environment)

Mer om opprinnelsen til begrepet spam^.


Programmering i skolen
For lærere på ungdomstrinn og vgs. Spesielt for matematikklærere på vgs.
318 sider

Alt fra grunnleggende programmering til kunstig intelligens.

Tall og variabler – Kontrollstrukturer og funksjoner – Datastrukturer – Blokkprogrammering (Scratch) – Plotting og grafikk – Data og statistikk – Programmering i klasserommet – Metoder – Algoritmer og modellering – Likninger – Derivasjon og integrasjon – Dynamiske systemer – Mikrokontrollere (micro:bit) – Objektorientert programmering – Maskinlæring og kunstig intelligens

Omtale, nettressurser og løsningsforslag


Koding i skolen koding.verket.me
Verket skole i Moss

  • Programmering i matematikk – Opplegg fordelt på trinn og emne
  • Programmering i naturfag
  • Koding ABC – Generelle oppgaver for elever og lærere
  • For lærere – Grunnkurs i Python
  • Prosjekter – Fra sommerskolen 2021


skolekoding.no
Stein Olav Kivle