Skolekoding.no > Tekst-koding > Processing
Processing ble utviklet av kunstnere og designere for å gjøre det lettere programmere grafikk og bevegelse. Processing bygger på Java.
Nettside med veiledninger, eksempler og nedlasting: processing.org
Prosessing er tekstbasert og krever nedlasting av program på en datamaskin. For nettbasert tekstprogrammering prøv p5.js.
Du trenger bare én linje for å komme i gang med Processing:
- ellipse(100, 100, 50, 50);
Dette er Processing sitt svar på det klassiske «Hello world» som alle nybegynnerkurs i programmering starter med. Setningen tegner en sirkel i punktet x = 100, y = 100, med bredde 50 punkter og høyde 50 punkter.
Nettressurser
- Hello Processing^ Interaktivt kurs med Daniel Shiffman.
- Vesteraas^ Interaktivt kurs på norsk.
- Last ned Processing^
- Learning Processing^ Videokurs med Daniel Shiffman.
- The Nature of Code^ Simulating Natural Systems with Processing. Videokurs.
Se også p5.js - processing.org^
- Processing foundation^
- Historien og filosofien^ bak Processing og p5.js.
- Veiledninger oversatt til norsk.
- Kurs på norsk (Weebly – sperret av K-IKT)
- Lær Kidsa Koding^ oppgaver
- Processing vs p5.js. Noen syntaksforskjeller.
- Eksempler^ med engelske kommentarer
- OpenProcessing med p5.js^
Getting Started with Processing
En veldig god, kort introduksjonsbok. Mange gode korte eksempler, og gode forklaringer.
Innholdsmessig identisk med Getting Started with p5.js, eksempel for eksempel, men med Processing.
Bestill et fjernlån på ditt lokale bibliotek, eller kjøp den f. eks. her: https://www.adlibris.com
Eksempel 2.8 fra The Nature of Code.
Alle sirklene har en tiltrekningskraft på de andre sirklene som øker med størrelsen og minker med avstanden.
Kode i p5.js for delingens skyld.
Eksempel 2.5 fra The Nature of Code.
Sirklene faller fra «luft» til «vann» og bremses av en friksjonskraft som er avhenging av størrelsen.
Kode i p5.js for delingens skyld.
Eksempel 6.9 fra The Nature of Code
Flocking – fugleflokk – fiskestim.
Sirklene følger hverandre men unngår samtidig å kollidere.
Kode i p5.js for delingens skyld.
http://vestera.as/processing/?id=25
Partiklene skyter mot musepeker. De tegnes fra forrige posisjon til nåværende posisjon. Ved høy hastighet blir de korte streker. Etter hvert som hastigheten synker blir de punkter.
OpenProcessing med p5.js^ – Dream Catcher by Oggy^
skolekoding.no
Stein Olav Kivle