Skolekoding.no > p5.js > Kurs – p5.js
Dette kurset følger samme struktur som boka/heftet «Getting Started with p5.js» av Lauren McCarthy, Casey Reas og Ben Fry. Boka er et must for alle som er nysgjerrige på p5.js. Bestill et fjernlån på nærmeste bibliotek, eller kjøp den fra en velassortert bokhandel/nettbutikk.
1. Hva er p5.js?
1.1 Bakgrunn
1.2 Hello p5.js!
1.3 Ditt første program
1.4 Flere oppgaver
1.5 Skriv riktig
2. Tegne
2.1 Koordinatsystem
2.2 Figurer
2.3 Oppgaver
2.4 Rekkefølge
2.5 Snømann
3. Farger
3.1 Strektykkelse
3.2 Svart/hvitt
3.3 RGB
3.4 Oppgaver
3.5 Gjennomskinnelig
3.6 HSB
3.7 Oppgaver
4. Variabler
4.1 Gjenbruk av verdier
4.2 Regne med variabler
4.3 Oppgaver
4.4 Løkke
4.5 Oppgaver
5. Respons
5.1 draw()
5.2 setup()
5.3 mouseX og mouseY
5.4 Nytt lerret
5.5 Hvis så, gjør dette
5.6 Avstand
5.7 Tastatur og musetaster
6. Bevegelse I
6.1 Bildehastighet
6.2 Hastighet og -retning
6.3 Fra venstre mot høyre
6.4 Rundt og rundt
6.5 Sprett tilbake
6.6 Tilfeldig bevegelse
7. Bevegelse II
7.1 Flytte koordinatsystemet
7.2 Vinkler i p5.js
7.3 Rotere
7.4 Skalere
7.5 Speile
7.6 Lagre koordinatsystemet
7.7 Bølge/puls
7.8 Likevektslinje og amplitude
8. Funksjoner
8.1 Hva er en funksjon?
8.2 Parametre
9. Objekter
9.1 Hva er objekter?
9.2 Klasse
9.3 Klassens variabler (felt)
9.4 Konstruktøren
9.5 Klassens funksjoner (metoder)
9.6 Opprette objekter
9.7 Gi objektene verdier
9.8 Bruke objektene
10. Tabeller
10.1 Hva er tabeller?
10.2 Deklarere – konstruere – initialere
10.3 Initialere med løkke
10.4 Bruke tabell
10.5 Tabellmetoden «length»
11. Videre
Simulering av fysiske lover, celler, evolusjon, nevrale nettverk: The Nature of Code
skolekoding.no
Stein Olav Kivle