Skolekoding.no > Tekst-koding > p5.js > Brøk
Her viser Roger Antonsen blant annet hvordan 4/3 kan illustreres som et geometrisk mønster. Se hele eller spol til 6:50.
Her er et forslag til hvordan animasjonen som vises 06:50 kan lages.
Klikk i bildet for å åpne.
Nedenfor gjennomgås animasjonen trinn for trinn med oppgaver, hint og løsningsforslag
Bruk denne editoren: editor.p5js.org
Har du ikke erfaring med p5.js anbefales p5.js-grunnkurs eller noen av disse p5.js-ressursene
Alle stegene
- Tegn én sirkel
- Tegn to sirkler med riktig plassering
- Tegn to punkter
- Få punktene til å flytte seg rundt på sirkelen
- Få punktene til å bevege seg med ulik hastighet
- Tegn de rette linjene
- Tegn et punkt der linjene møtes
- Lag et spor
- Gjør det enkelt å skrive inn hastighetsforholdet som brøk
- Tilfeldig valg av brøkverdier
skolekoding.no
Stein Olav Kivle